Leren zwaardvechten als een echte ridder? Hier kan het!

Reenactors die ridders spelen tijdens de Middeleeuwse veldslag van het event De Quaeye Werelt in Rivierenhof AntwerpenWie dacht dat zwaardvechten iets van de middeleeuwen was, is mis. Vandaag is het nog een volwaardige én boomende vechtsport. Eentje die jeugdvriend Yannick en ik weleens willen testen. Ondanks dat we ervaren degenschermers zijn, trek ik in de Edegemse Hangar 44 lichtjes bibberend het slagveld op. Yannick is daarentegen niet te stoppen: “Ik wil mij al op voorhand verontschuldigen. Zodra ik zwaarden zie, komt mijn innerlijk kind naar boven.”

Gevecht met zwaarden tijdens demonstratie op De Quaeye Werelt in het Rivierenhof AntwerpenVandaag zijn we te gast bij de Antwerpse Sint-Michielsgilde. Dat is de erfopvolger van de historische schermersgilde die al in 1488 werd opgericht. Bij het binnenkomen voel ik meteen dat traditie hier hoog in het vaandel wordt gedragen, zelfs al hebben deze ‘ridders’ de harnassen ingeruild voor moderne uitrusting (foto rechts).

Aandacht voor de aloude traditie is er bijvoorbeeld tijdens de uitleg van trainer Lieven. Hij leert ons zwaardvechten volgens Duitse richtlijnen van de 16de eeuwse leermeesters Joachim Meyer en Achille Marozzo. Op basis van vechtinstructies die verstopt waren in gedichten hielpen zij de burgerij zichzelf verdedigen. Al kletteren hier niet alleen zwaarden. Er zijn tevens lessen dolk, rapier, staf en worstelen.

Fonkelende lemmetten

Al deze disciplines verenigen zich onder de koepel HEMA. Uiteraard heb ik het niet over de winkelketen, wel over ‘Historical European Martial Arts’. De laatste jaren vind je HEMA-clubs over het hele land. En die doen het goed. Bij de Sint-Michielsgilde alleen al zijn er heel wat nieuwe leden. Meer coronaproof dan dit wordt het immers niet. Ondanks dat we al anderhalve meter afstand houden, zet ik automatisch nog enkele stapjes achteruit zodra de boys met hun zwaarden beginnen zwaaien.

Ridders maken zich klaar voor de veldslag tijdens De Queye Werelt in Rivierenhof Antwerpen 2018

Ik vind het adembenemend om te zien hoe goed deze stoere krijgers en krijgsters hun imposante wapens onder controle hebben. Langzwaarden zijn immers bijna even groot als ik. De felle lampen van Hangar 44 weerspiegelen schitterend in de metalen lemmetten. Wat is het machtig om te zien. Tegelijk vraag ik me af of ik zo’n ding überhaupt wel van de grond kan tillen… Laat staan ermee vechten.

Intussen kijkt Yannick naar het langzwaard van Lieven zoals ik enkele jaren geleden tijdens De Quaeye Werelt een kindje naar een ridder zag kijken: vol bewondering. Die glimlach van oor tot oor spreekt boekdelen.

Instinctief als een smartphone

HEMA-langzwaard-schermen-Sint-Michielsgilde-Antwerpen-2Na een stevige opwarming met o.a. 250 squats (gevolgd door 3 dagen spierpijn, auwtch!), krijgen we onze oefenzwaarden in handen. Het gewicht valt goed mee. Als degenschermers zijn we al wapens van pakweg 750 gram gewend. Een langzwaard weegt ongeveer 1,5 kilo, maar hou je stevig vast met beide handen. Je slaat dus zowel links als rechts en moet je ook langs beide kanten verdedigen. Lekker dynamisch! En ik kan je garanderen: dit is een workout voor je héle lichaam.

Tegelijk voelt het verrassend instinctief aan. Ik kan het best vergelijken met toen ik voor het eerst een smartphone in mijn handen kreeg. Het is onwennig en je weet nog niet goed wat je er allemaal mee kan doen, maar toch gaat het precies vanzelf. “Zodra ik iets fout doe, voel ik meteen dat het niet klopt. En dat terwijl ik er nog niets van ken”, bevestigt Yannick verbaasd.

Magische krachten

HEMA-langzwaard-schermen-Sint-Michielsgilde-Antwerpen
Bedreigend overkomen: hoe het niet moet. 😀

In een stoere sport als deze, is zo bedreigend mogelijk overkomen uiteraard les nummer één. (Om te onthouden: altijd met je punt wijzen naar de kin van de tegenstander.) Vervolgens leren we de oberhauw, unterhauw en mittelhauw. Langs weerszijden zwiepen we met onze zwaarden van boven naar onder, van onder naar boven en in het midden van links naar rechts. Daarbij zetten we de juiste pasjes zodat we niet tegen onze eigen benen knallen.

Zodra we die basis onder de knie hebben, voeren we al sierlijke draaibewegingen uit boven ons hoofd. Met momenten voel ik me plots een echte powermadam. Tijdens deze eerste training merk ik dus al dat deze sport je zelfvertrouwen boost.
Telkens ik mijn kracht perfect doseer, glijdt het wapen zodanig vlotjes door de lucht dat het voelt alsof mijn langzwaard de leiding neemt. Ik begin te begrijpen waarom Excalibur en co destijds magische krachten kregen toegedicht. Net als in de middeleeuwse verhalen en hedendaagse actiefilms werken we samen als een hecht team. Kortom: move over, Xena! 😉

Waar? In Antwerpen bij Hangar 44 in Edegem en de Blikfabriek in Hoboken.
Wanneer? Maandag (Hoboken) en woensdag (Edegem) vanaf 20 tot 22 uur.
Prijs? De eerste 3 lessen zijn gratis. Nadien betaal je 30 euro lidgeld per maand (of 360 euro per jaar).
Meer info? sintmichielsgilde.com

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.