11 redenen om zelf bijenwaskaarsen te knutselen

Wil je graag iets eenvoudigs knutselen dat je nadien nog kan opgebruiken? Of zoek je iets leuks om dooie momenten mee te vullen? Dan is bijenwaskaarsen smelten misschien iets voor jou! Hieronder vind je nog veel meer redenen om je eigen kaarsen te maken. Met een simpel stappenplan vertel ik je hoe je ermee start.

Het leuke aan de coronacrisis: uit verveling begin je nieuwe dingen te verzinnen om je in je kot bezig te houden. De nieuwe vaardigheden die je zo leert en hobby’s die je ontdekt, had je anders misschien nooit gekend. Had ik bijvoorbeeld jaren geleden geweten dat zelf kaarsen maken zo eenvoudig, tof en ontspannend is dan had ik geen prefabkaarsen meer gekocht. Of opgebrande theelichtjes weggeworpen.

Dit is waarom ook jij na het lezen van dit artikel je eigen kaarsen zal willen knutselen:

1. Je hebt er niet veel voor nodig

Mijn lijstje met benodigdheden:

  • Zelf-kaarsen-maken-bijenwas-2cBijenwaskorrels zouden beter branden dan pure bijenwas. (12,95 euro voor 400 gram bij Kabas. Imkerwinkels en Dille & Kamille verkopen ze ook.);
  • Kaarsenwieken voor kaarsen van 3 tot 6 cm doorsnede.* (2,25 euro voor 7.5 meter bij De Banier);
  • Wieksteuntjes (3 euro voor 50 stuks bij De Banier);
  • Potjes of kaarsenvormpjes;
  • Een schaar om de wieken op de juiste lengte te knippen;
  • Oorstokjes, satéstokken of wasknijpers om de wiek op zijn plaats te houden;
  • Een kookpot met water (en eventueel een extra pennetje of hittebestendig kannetje) om je bijenwas in te smelten;
  • Eventueel een grijptang of iets dergelijks om je gloeiendhete potjes uit het kokende water te nemen.

*Tip: de dikte van je kaarsenwiek is afhankelijk van de doorsnede van je kaarsen of potjes. 3 tot 6 cm doorsnede is het meest courant, maar er zijn dus verschillende diktes. Werk je met een te dunne wiek dan brandt de kaars slechts enkele centimeters rondom je wiek, waardoor een deel van je bijenwas niet smelt. Is je wiek te dik dan kan je kaars te fel branden (met zwarte rook tot gevolg).

2. Ideaal om materialen te hergebruiken

Zelf-kaarsen-maken-bijenwas-5

Zoals je ziet, vind je de meeste benodigdheden gewoon in huis. Ik heb bijvoorbeeld een lege confituurpot, een opgebruikt kaarsenpotje en enkele plastic en metalen vormpjes van opgebrande kaarsen hergebruikt.

Daarnaast kan je bijenwas of ander kaarsvet recycleren. Het kaarsje op de foto rechts, bestaat voor de helft uit restanten van een gekochte bijenwaskaars die niet volledig is opgebrand.

Wie nog meer doorgedreven wil hergebruiken, kan de wiek vervangen door een gewoon touwtje. Ik heb dit niet gedaan omdat het de brandbaarheid van de kaars onvoorspelbaarder maakt. Ook wiekensteuntjes van opgebrande kaarsen kan je hergebruiken.

3. Hoe meer kaarsen je maakt, hoe goedkoper ze worden

Bijenwaskaarsen smelten is naast een leuke ook een zeer goedkope hobby. Voor bijenwaskaarsen van bij de imker, betaal ik bij Kabas 6 euro per stuk. Ondanks dat het startbudget om zelf bijenwaskaarsen te maken op 18,20 euro ligt, zijn mijn zelfgemaakte kaarsen uiteindelijk goedkoper. Met de bijenwaskorrels smelt ik gemiddeld 6 kaarsen, wat neerkomt op 2,15 euro per kaars. De kosten van de wiek en de wiekhouder zijn verwaarloosbaar aangezien je met 7.5 meter wiekkoord en 50 wiekhouders samen aan 0.01 euro per kaars zit.

Kortom: de kaarsen die ik zelf maak, zijn 3 keer zo goedkoop als andere bijenwaskaarsen. Bovendien branden bijvoorbeeld de theelichtjes veel langer dan normaal.

4. Het is ecologischer dan nieuwe kaarsen kopen

Zelf-kaarsen-maken-bijenwas-8Naast goedkoper, zijn ze omwille van je hergebruik ook ecologischer dan nieuwe kaarsen kopen. Bovendien is bijenwas een heel natuurlijk product. Toegegeven, 100% milieuvriendelijk zullen kaarsen nooit zijn. Toch verklein je er je ecologische voetafdruk mee.

5. Het is echt supermakkelijk

Ik zou zeggen: “Zelfs kinderen kunnen makkelijk zelf kaarsen maken”, maar dat is buiten het verbrandgevaar gerekend. Jawel, ik heb mezelf meermaals verbrand. Toch zal je in mijn stappenplan onderaan deze post zien hoe eenvoudig het juist is.

6. Ze zijn verrassend snel klaar

Heb je een uurtje tijd tussen twee afspraken in? Dat is voldoende tijd om meerdere kaarsen te smelten. Of toch als je net als ik de afwas laat staan. 😉

Zodra je bijenwas helemaal is gesmolten, moet je de kaarsen wel minstens 4 uur laten uitharden voordat je ze kan aansteken.

Zelf-kaarsen-maken-bijenwas-4

7. Kaarsen smelten is rustgevend

Niets is heerlijker dan staren in een zachtjes borreled pennetje terwijl de bijenwas rustigaan wegsmelt. Eens even aan niets anders moeten denken, dat heeft echt iets meditatiefs. Ik word er helemaal zen van. Bovendien is het prachtig om die kaarsen geleidelijk aan van kleur te zien veranderen. Het heeft iets weg van een zonsondergang in een glazen potje.

8. Ze ruiken heerlijk

Waarom ik bijenwas verkies boven paraffine? Omwille van die verse honingzoete geur. Telkens de kaarsen even branden, vullen ze mijn hele woonkamer met dat natuurlijke aroma. Hmmm! Terwijl ik dit neerpen, krijg ik weer zin om eentje aan te steken. #berightback

Zelf-kaarsen-maken-bijenwas-3

9. Je smelt kaarsen op maat van je potjes

Normaal gezien druipt het kaarsvet langs mijn kaarsenglaasjes en moet ik het er nadien weer af zien te schrobben. Als je bijenwas in de potjes smelt, is het telkens perfect op maat.

10. Je maakt unieke, imperfecte kaarsen

Een volleerde kaarsensmelter die investeert in een arsenaal topmateriaal, weet perfect hoe belletjes en barsten in de kaarsen te vermijden. Maar ik dus niet. Naar verluidt zou potjes voorverwarmen in de micro helpen, al blijkt dat bij mij niet het geval.

Maar zou ik wel perfecte kaarsen willen maken? Nee. Die belletjes en barstjes geven mijn kaarsen net extra karakter. Het toont net dat ze zelfgemaakt en uniek zijn. Ik koester dus de imperfecties. Voor wie niet omkan met imperfectie, is dit misschien wel een mooie oefening om het toch te leren omarmen.

11. Je bent er apetrots op

Je merkt het al: ik ben een fiere kaarsenmama. 😉 Ze geven me een goed gevoel en zorgen voor licht en warmte in mijn leven. Wat wil een mens nog meer? Welja, dat ze goed branden natuurlijk. Na het uitharden (en uitgebreid fotograferen) nam ik de proef op de som. Spannend! Gelukkig is de vlam groter en consistenter dan ik had durven dromen.

[Stappenplan] Hoe maak je zelf kaarsen?

Je kan bijenwas au bain marine smelten in een kookpot of in de microgolfoven. Ik heb beide getest. Dat laatste eindigde met een micro vol bijenwas en uren ‘plezier’ om alles eraf te krabben. Geloof me, dat wil je niet. Laat die micro dus links liggen en volg deze 5 stappen:

Zelf-kaarsen-maken-bijenwas-stappenplan-11. Schuif een wieksteuntje door het uiteinde van je wiekkoord. Knijp het uiteinde van je wieksteuntje eventueel dicht met je schaar of een tangetje.

2. Rol je wiekkoord af middenin het potje of vormpje. Knip het lont iets boven het potje af. Je wiek moet meer dan lang genoeg zijn, want je moet het uiteinde nog rond een oorstokje rollen of tussen een wasknijper klemmen.

3. Laat je kookpot of pennetje met water alvast opwarmen op je kookplaat. Belangrijk is dat je water niet te hard mag koken tijdens het smelten. Telkens het begint te koken, zet ik het vuur opnieuw ietsje lager, om even later weer wat bij te warmen.

Zelf-kaarsen-maken-bijenwas-7

4. Er zijn twee manieren om je bijenwas au bain marine te smelten:

Volgens andere media:
Neem een tweede pennetje of hittebestendige kan en smelt daar je volledige pakje bijenwaskorrels in. Zodra alles is gesmolten, giet je de bijenwas in je potjes.

Mijn manier:
Vul je potjes met bijenwaskorrels en zet ze rechtstreeks in het kokende water. Zodra de korrels zijn weggesmolten, vul ik ze aan. Uiteraard kan je dit enkel doen als je net als ik hittebestendige potjes gebruikt. Het voordeel van mijn methode is dat je achteraf geen tweede kan of pennetje omhuld met een laag bijenwas moet zien proper te krijgen.

Zelf-kaarsen-maken-bijenwas-stappenplan-25. Is je bijenwas volledig gesmolten? Dan haal je het potje er voorzichtig uit, met de nadruk op ‘voorzichtig’. Zowel het water als de bijenwas zijn gloeiendheet. Uit ervaring kan ik je warm aanbevelen om een grijptang of iets dergelijks te gebruiken om je potjes uit het water te vissen.

Laat je kaarsen nog minstens 4 uur uitharden, en voilà … let there be light!

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.